Jag har sedan unga Är varit intresserad av fotografi. SÄ nÀr jag 2011 genom Àndrad jobbsituation fick mer fritid tÀnkte jag att jag skulle lÀsa fotografi pÄ universitet. Och sÄ blev det.
Konstvetenskap
Men det visade sig att det inte fanns sÄ mÄnga kurser i fotografi och Àn fÀrre pÄ distans. Jag funderade och tÀnkte att fotografi Àr konst sÄ jag skulle kunna lÀsa konstvetenskap utan att egentligen veta mycket om Àmnet. Men sÄ blev det.
Jag lÀste nÄgon kurs varje termin och började upp i ganska mÄnga poÀng. Det passade mig ganska bra, sÄ jag fortsatte.
En dag tÀnkte jag, varför inte ta en examen i konstvetenskap? Som ett tydligt mÄl om inte annat. Visserligen har jag en kandidat i företagsekonomi sedan tidigare men en till skadar inte.
Efter nÄgot Ärs fördröjning med att komma in pÄ en b-uppsatskurs lyckades jag i juni 2020 fixa den pÄ Linnéuniversitetet. Jag skrev om en mÄlning av Ivan Aguéli.
Hösten 2020 kom jag in pÄ c-kursen pÄ Uppsala universitet och klarade kandidatexamen 2021. Jag fortsatte skriva om Aguéli.
VÄren 2024 fÀrdistÀllde jag masterprogrammet Konstkritik och konstpedagogik vid Linnéuniversitet och Àven dÀr spelar Aguéli en viss roll.
VÄren 2025 lÀste jag Videoreporter.
Uppsatser
Masteruppsats i konstvetenskap (Linnéunveristetet, 2024): Att spÄra Hans-Georg Gadamers spel i en konstpedagogisk aktivitet: DiVA.
C-uppsats i konstvetenskap (Uppsala universitet, 2021): "Samvetsgranna portrÀtt Àr alltid en god skola": En ikonologisk tolkning av fyra portrÀtt mÄlade av Ivan Aguéli.
B-uppsats i konstvetenskap (Linnéuniversitetet, 2019): Det oÀndligas expansion En förklaring till Ivan Aguélis mÄlning GotlÀndskt landskap med en biografisk metod.
C-uppsats i företagsekonomi (Blekinge Tekniska Högskola, Ronneby, 1996): Positiv erfarenhetsÄterföring i ett kÀrnkraftverk